Free crochet pattern! Nijntje (NL pattern)

So, are you up for a free crochet pattern? Here’s a crochet pattern of Miffy (or Nijntje in Dutch) I designed a couple years ago. An English translation for this pattern will be available soon.

Nijntje!

Zo nu en dan zal hier een amigurumi haakpatroon verschijnen, helemaal gratis en voor niets. Voor een vriendin heb ik een Nijntje gehaakt van ongeveer 20 centimeter hoog, en het leek me een leuk idee om dit patroon met jullie te delen! Het was namelijk een hele klus om een leuk gratis Nijntje haakpatronen te kunnen vinden.

Het konijntje is eenvoudig en snel te maken, ook heb je er niet zo veel wol voor nodig. Ik had nog wat restjes wit en groen, en daar is het prima mee gelukt. Daarnaast heb ik een 4mm haaknaald gebruikt, en ongeveer een half handje vulmateriaal.

Qua vaardigheden moet je het volgende kunnen:
– magische ring
– vasten
– meerderen en minderen
– een klein beetje borduren (oogjes + mond)

Gebruikte afkortingen:
v = vasten
st = steken
sh = samen haken/minderen
l = losse
dr = draaien

Hoofd, met wit:

  1. Maak een magische ring van 6 steken. =6st
  2. 2 vasten in elke vaste. =12st
  3. 2v in elke 2e v. =18st (Dus 1v, 2v in de volgende v, 1v, 2v in de volgende v, etc. Herhalen tot einde toer.)
  4. 2v in elke 3e v. =24st
  5. 2v in elke 4e v. =30st
  6. 2v in elke 5e v. =36st
  7. 6 toeren vasten. =36st
  8. 4v, 5e en 6e v samen haken. =30st
  9. 3v, 4e en 5e v sh. =24st
  10. 2v, 3e en 4e v sh. =18st
  11. 1v, 2e en 3e v sh. = 12st
  12. Vul het hoofd op. 
  13. 6x 2v sh. =6st
  14. 2x 3v sh. =2st
  15. Afhechten.
  16. Borduur de ogen en het snuitje op het hoofd. Je kan eventueel babyoogjes gebruiken in plaats van de ogen te borduren. Plaats de babyoogjes dan in het hoofd als je bij stap 8 bent, zodat je er nog goed bij kan.

    Handen en voeten: 

  17. Maak een magische ring van 6 steken. 
  18. 2v in elke v. =12st
  19. 2 toeren vasten. =12st
  20. 6x 2v sh. =6st
  21. Vul het pootje op. 
  22. 2x 3v sh. =2st
  23. Afhechten.

    Oren:

  24. Maak een ketting van vijf lossen. 
  25. 1 losse, draaien, 5 v. =5st
  26. Herhaal de vorige stap 5x. =5st
  27. 3v sh, 2v sh. =2st
  28. Afhechten. 
  29. Trek het draadje net afgehechte draadje wat aan, je zal zien dat het oor wat dubbel vouwt. Naai het draadje zo vast dat het oor wat dubbel zit. 
  30. Naai de andere kant van het oortje midden op het hoofd.

    Jurkje/Lijfje: (incl. armen)

  31. Maak een ketting van 24 lossen. Sluit de ketting met een halve vaste.
  32. 2v in de 6e v. =28st
  33. 2v in de 7e v. =32st
  34. 2v in de 8e v. =36st
  35. 2v in de 9e v. =40st
  36. 2v in de 10e v. =44st
  37. Vouw het lijfje dubbel. 
  38. Sla 10 steken over, haak 12 vasten, sla 10 steken over, haak 12 vasten. Je hebt nu een rondje gehaakt van 24 steken, en je hebt twee ‘gaten’ over van elk 10 steken. Deze gaten worden de mouwen. 
  39. Blijf haken in het rondje van 24 steken. 2v in elke 6e v. =28st
  40. 2v in elke 7e v. =32st
  41. 2v in elke 8e v. =36st
  42. 2v in elke 9e v. =40st
  43. 3 toeren vasten. =40st
  44. Hecht af.
  45. Naai de handjes in de mouwen.

    Onderkant lijf/jurkje:

  46. Maak een magische ring van 6 steken. 
  47. 2 vasten in elke vaste. =12st
  48. 2v in elke 2e v. =18st
  49. 2v in elke 3e v. =24st
  50. 2v in elke 4e v. =30st
  51. 2v in elke 5e v. =36st
  52. 1 toer vasten. =36st
  53. Afhechten. (De onderkant is inderdaad iets kleiner dan het lijfje zelf, maar als je deze er in zet met de rand, in plaats van de randen bovenop elkaar te leggen, moet het later met het in elkaar zetten helemaal goed komen.)

    In elkaar zetten:

  54. Naai de voetjes aan de onderkant van deze platte cirkel. 
  55. Naai vervolgens de onderkant van het lijf in de rest van het lijfje, vergeet niet het lijfje een klein beetje op te vullen met kussenvulling of ander vulmiddel.
  56. Naai tot slot het hoofd op het lijfje. 
  57. Duw vervolgens de pootjes naar binnen, als het ware het lijfje in. Hierdoor kan de Nijntje rechtop blijven staan. Mocht het naar binnen duwen niet echt lukken kun je ook nog de binnen- en buitenkant van het lijfje tegen elkaar aan naaien, dan blijft hij sowieso zitten. Steek dan gewoon met naald en draad van binnen naar buiten en weer terug door ‘t lijfje heen, trek de draad wat aan en leg er vervolgens een knoop in. Doe dit dan ook aan de andere kant van het lijfje. 

Tahdaaaaaaah!! Je Nijntje is klaar! 

Heb je vragen over dit patroon? Schroom dan niet me te e-mailen, of laat een berichtje op de site achter.

Follow us on Facebook!

About these ads

About Joyce

artist, www.j-o-y-c-e.com
This entry was posted in Crochet, Free patterns and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Free crochet pattern! Nijntje (NL pattern)

  1. Ineke says:

    Het patroon van het lijfje is een beetje ingewikkeld beschreven.
    Ga je na die 24 losse gewoon terug haken in de lossen? hoe kom je aan die aantallen die je benoemt?

    • Joyce says:

      Hoi Ineke,
      Ik zie dat ik vergeten ben erbij te zetten dat je de ketting moet sluiten (met een halve vaste of net wat je zelf handig vindt), mijn excuus! Het is de bedoeling in het rond te haken.

      De aantallen achter elke stap zijn het aantal steken wat je dan op een toer moet hebben, na het voltooien van die stap.
      Bijvoorbeeld bij stap 32 haak je: *5 vasten, 2v in de volgende steek*, en dat herhaal je dan tot aan het eind van de toer. Uiteindelijk heb je dan 28 steken op de toer staan.

  2. Myriam De Weerdt says:

    Myriam

    Hoi Ineke

    Hbe het patroon 2 x goed gelezen maar er ontbreek iets voor het haken van de armpjes;Dit staat niet beschreven in het patroon;OOk het groene jurkje is niet beschreven in het patroon; Is het mogelijk om dit patroon ook te krijgen

    Groeten

    • Joyce says:

      Hoi Myriam,
      Het lijfje is het groene jurkje, ook haak je als je het jurkje maakt meteen de armpjes.

      Vriendelijke groet,
      Joyce

      • Myriam de Weerdt says:

        Dank je maar toch blijf ik met de vraag zitten hoe de armpjes te haken daar is geen beschrijving van in het patroon enkel hoofdje lijfje oortjes en de pootjes. Kun je het nog eens nakijken. Groeten myriam

      • Joyce says:

        Hoi Myriam,
        Bij stap 38 worden de armpjes/mouwtjes gevormd, deze haak je meteen mee als je de bovenkant van het jurkje maakt. Er zitten geen losse armpjes onder het jurkje zelf. De handen zet je dan bij het in elkaar zetten gewoon in de twee openingen van het jurkje.

      • Myriam De Weerdt says:

        Hoi Joyce
        Is het niet mogelijk om een video van dit werk te maken zo is het meer duidelijk

      • Joyce says:

        Hoi Myriam,
        Dat gaat helaas even niet lukken.
        Zijn er trouwens nog dingen waar je niet uitkomt, of is alles nu duidelijk?
        Vriendelijke groet,
        Joyce